اثربخشی میزان استفاده از باری های رایانه ای بر تفکر انتقادی و احساس تنهایی در بین دانش آموزان دبیرستان شهرستان تکاب

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
  • نویسنده علی وفا
  • استاد راهنما داریوش نوروزی حسن رشیدی
  • سال انتشار 1392
چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش استفاده از بازی های رایانه ای بر تفکر انتقادی و احساس تنهایی در دانش آموزان است. به این منظور 40 نفر از دانش آموزان دبیرستان های شهر تکاب به صورت تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل (20 نفر آزمایش و 20 نفر کنترل) تقسیم شدند. برای سنجش مهارت های تفکر انتقادی از آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا(فاکون و فاکون، 1992؛ 1998)، و برای بررسی احساس تنهایی از آزمون احساس تنهاییucla (راسل، پپلو و کاترونا، 1980) استفاده شد. آموزش بازی های رایانه ای در 15 جلسه (2 ساعته) برگزار شد. نتایج آزمون تحلیل کواریانس یک راهه حاکی از اثر بخشی استفاده از بازی های رایانه ای بر تفکر انتقادی (001p<؛ 31/55 f=) و احساس تنهایی (001p<؛ 59/33 f=) در دانش آموزان بود. با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گیری کرد که استفاده از بازی های رایانه ای باعث افزایش نمره کلی مهارت های تفکر انتقادی و ابعاد آن شامل: تحلیل، استدلال استقرایی و استدلال قیاسی می شود ولی آموزش بازی های رایانه ای در ابعاد استنباط و ارزشیابی تفکر انتقادی تاثیر معناداری نداشت. علاوه بر این، نتایج آزمون کواریانس نشان داد که آموزش بازی های رایانه ای باعث افزایش نمره احساس تنهایی شد و بر آن تاثیر معناداری داشت.

منابع مشابه

اثربخشی آموزش تاب آوری بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب دانش آموزان دختر دبیرستان

مقدمه: هدف حاضر بررسی اثربخشی آموزش تاب­آوری بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب، دانش آموزان دختر دبیرستانی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی است که در آن از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دبیرستان شهر الشترکه در سال 95 مشغول تحصیل بودند. به منظور انتخاب نمونه از بین دانش آموزانی که نمرات آنها در ترکی...

متن کامل

مقایسه تأثیر بازیهای رایانه ­ای استراتژیک و بازیهای رایانه ­ای تفننی بر تفکر خلاق دانش ­آموزان

مقایسه تأثیر بازیهای رایانه ­ای استراتژیک و بازیهای رایانه­ ای تفننی بر تفکر خلاق دانش­ آموزان سوسن فرخی1 پناه سالمی2 کیمیا مقدم3 مهدی بدلی4 چکیده هدف این پژوهش مقایسه تأثیر بازیهای رایانه­ ای استراتژیک و بازیهای رایانه­ ای تفننی بر پرورش خلاقیت دانش ­آموزان پایه اول متوسطه شهر تهران بوده است.روش محققان در این پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش ­آزمون و پس ­آزمون با دو گروه بود که یک گروه ازبازیهای ...

متن کامل

بررسی ارتباط بین موسیقی و میزان اضطراب در دانش آموزان دبیرستان های تلاش شهرستان بجنورد 1387

 ضریب انحراف پذیری موسیقی از تمام هنرها بیشتر است، ضمن آنکه جوانان عمده ترین مصرف کنندگان موسیقی که تولید کننده هم می‌باشند؛ به مصرف موسیقی تمایل دارند و بدان پایبند هستند. نغمه‌های موسیقی بر حسب ترکیب فواصل و ریتم دارای ارتعاشات خاصی هستند که با تحریک ارتعاشات سلولهای عصبی احساس و انگیزه‌ای را تقویت و یا منتقل می‌سازند. در عرصه موسیقی در دنیا سبک‌های بسیاری ابداع شده اند، خصوصیات و اثرات این س...

متن کامل

اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر تفکر انتقادی دانش آموزان

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر تفکر انتقادی دانش­آموزان پایه پنجم دبستان بود. در یک طرح آزمایشی از بین دانش­آموزان پنجم دبستان شهر سنندج 80 نفر (40 دختر و 40 پسر) به عنوان نمونه آماری به صورت خوشه­ای انتخاب شدند و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 15 جلسه و هر جلسه یک ساعت آموزش تفکر دریافت نمودند. تفکر انتقادی دانش­آموزان هر دو گروه (آ...

متن کامل

بررسی تأثیر نقشه های استدلالی بر تفکر انتقادی دانش آموزان

هدف اصلی این مقاله شناخت و تعیین میزان تاثیر آموزش با استفاده از نقشه های استدلالی بر بهبود میانگین نمرات تفکر انتقادی دانش آموزان بود. این پژوهش در قالب یک طرح آزمایشی چند گروهی با پیش آزمون و پس آزمون انجام یافته و داده های تحقیق با استفاده از آزمون ساده شده تفکر انتقادی واتسون گلیزر گردآوری شده است. در این راستا60 نفردانش آموز دختر و 60 نفر دانش آموز پسر از میان دانش آموزان پایه دوم راهنمایی...

متن کامل

بررسی ارتباط استفاده از رایانه و احساس دانش ‌آموزان در مورد مدرسه و تکالیف درسی آن

سابقه و هدف: گسترش روزافزون استفاده از رایانه و قابلیت های متنوع این ابزار، می تواند در مقوله های مختلف زندگی افراد و بویژه دانش آموزان تاثیرات مثبت یا منفی بر جای گذارد. بررسی ارتباط استفاده از رایانه و احساسی که دانش آموزان در مورد مدرسه و تکالیف درسی دارند، موضوع این پژوهش قرار گرفته است.روش بررسی: این مطالعه بصورت توصیفی تحلیلی و بین دانش آموزان کلاس های پنجم ابتدایی، دوم راهنمایی و اول دبی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023